Author: Mostafa

Street Workout

Learn Arabic as it is really spoken. Listen to and read Egyptian Colloquial Arabic. Mostafa tells us about the new exercise trend in Egypt: Street Workout. No pain, no gain!  قررت اعمل حاجه مختلفه المره دى. انا بحب امارس الرياضه فا سمعت عن لعبه جديده اسمها Street Workout. بدأت امارس اللعبه و بدأت تشدنى و بدأت فعلا احبها. و كانت حاجه جميله جدا انى الاقى ناس فى مصر بتلعب اللعبه برضه. و كان هدفهم انهم ينشروا اللعبه فا نظموا يوم الناس تتقابل فيه و تتمرن مع بعض. و كان اليوم يوم الجمعه وكنت لسه مخلص ثانويه عامه و كنت...

Read More

Mostafa in Islamic Cairo

Learn Arabic as it is really spoken. Listen to and read Egyptian Colloquial Arabic. Mostafa tells us about a recent outing with friends. What does he think about Islamic Cairo?  بعد اسبوع مجهد و متعب فى الكليه قررت انا و صحابى ان احنا نخرج نتفسح و نشم نفسنا شويه قبل ما نخش على الامتحانات. قعدنا نفكر هنخرج فين لحد ما واحد صاحبى قال: انا هعملكو مفاجأه، هنروح مكان اول مره نروحه. كلنا اصرينا ان احنا نعرف ايه هو المكان ده لحد ما قالنا شارع المعز. الاسم كان غريب بالنسبه لى و كان اول مره اسمع عنه. المهم جهزنا نفسنا...

Read More

Getting a Haircut in Egypt

Ready to get your hair cut in Egypt? Mostafa shares some tips. Hey guys! How you doing? If you are in Egypt for a very long time, there is something you will have to do… get a haircut  تحلق tiHla2. With the language barrier, it can be a bit scary to go to the barber’s in a foreign country. I will help you. You just need to know a few key words and phrases so you make sure you get what you want. And don’t worry, you don’t have to talk too much with the barber الحلاق ilHalaa2. Barbers in Egypt love...

Read More

Mostafa and the Sheep

Learn Arabic as it is really spoken. Listen to and read Egyptian Colloquial Arabic. Mostafa tells us how he and his father found their sacrificial sheep… and how it almost got away.  العيد فاضل عليه ايام قليله و الناس كلها بتستعد. و اكيد انا واحد من الناس دى، بحيث انى بساعد امى فى تنظيف الشقه. و اجيب شويه حاجات من السوق استعداداً للعزومات و الزيارات اللى بتحصل فى العيد. كل اللى فات ده كوم و اللى جاى كوم تانى، حيث انى اكتر حاجه بحبها فى تجهيزات العيد هى انى اروح مع ابويا علشان نروح نجيب خروف العيد. و بالفعل...

Read More

Mostafa Gets Lost

Learn Arabic as it is really spoken. Listen to and read Egyptian Colloquial Arabic. Even locals can get lost in a city as big as Cairo. How does Mostafa find his way? كنت المفروض رايح احضر كورس و ده شىء كويس. لكن اللى مش كويس انى مكنتش اعرف عن المكان غير انه فى محطه اسمها ثكنات المعادى. و ده كان الجزء السهل فى الموضوع. دخلت المترو، قطعت تذكره و ركبت و نزلت المحطه. و اعتمدت على المثل المصرى اللى بيقول (اللى يسأل ميتوهش). و لكن نسيت حاجه مهمه ان الناس مبيحبوش يقولوا معرفش. سألت اول واحد قابلته. قالى: خش...

Read More
  • 1
  • 2

$10 credit for new students on italki. Click below for details.